Test Toyota Corolla Cross: Známý název, jiné auto

Img 20230627 164608

Víte, jaké je nejprodávanější auto na světě? Je to Toyota Corolla. Už z tohoto důvodu se dá úspěšně pochybovat o tom, že by se našel někdo, kdo autě nikdy neslyšel, nebo kdo neví, jak zhruba vypadá. Ale pozor – když se řekne Toyota Corolla Cross, můžeme být právem na vážkách. V tomto případě nejde o žádný, řekněme terénní paket pro populární vůz, ale o model zcela nový, zapojující určitou mezeru v portfoliu japonské automobilky.

Jiné auto

Zapomeňte na to, jak legendární Corollu znáte. Toyota Corolla Cross má společnou jenom část názvu. Jinak jde – tedy designově, o zcela jiné auto. Zaplňující mezeru v segmentu kompaktních SUV, kde japonská značka doposud neměla svého zástupce. Corolla Cross tak nachází své místo mezi modely C-HR a RAV4. A i když u nás můžeme stále mluvit o novince, v jiných koutech světa spatřila Corolla Cross světlo světa už v roce 2020.

Typický vzhled SUV, splývavá střecha v kombinaci s výrazně tvarovanými blatníky, jak vpředu, tak vzadu. K tomu celkově elegantní vzhled, ale i několik dynamických prvků. To je základní designová charakteristika této novinky. K tomu dva designy litých kol, LED světlomety, vyšší světlá výška, spíše hranatější tvary, dominantní přední maska i sázka spíše na jednoduchost. I to jsou hlavní prvky japonské novinky ze segmentu kompaktních SUV.

Foto: David Hampl

Nějaké velké designové extravagance jako přináší třeba Toyota C-HR nečekejte. Toyota Corolla Cross působí spíše jednoduchým, usedlejším dojmem. Už ten ale pomáhá celkem snadno předurčit, co od vozu očekávat. Místo estetických kudrlinek se spíše hledělo na celkovou praktičnost auta, což není u Toyoty nic neobvyklého a podobný pocit může přinášet i již zmíněná Toyota RAV4.

Jednoduchá kabina

Jestliže jsem naznačoval, že design exteriéru je spíše jednodušší, musím u tohoto tvrzení zůstat i ve chvíli, kdy usedám do kabiny. A je trochu na místě být i trochu ostřejší, protože z mého pohledu je „bolavou nohou“ Toyot obecně, ten vesměs až nesourodý, mnohdy zastarale a jednoduše působící interiér. Určitý posun dopředu tu samozřejmě znát rozhodně je. Toyota Corolla Cross nabízí už podstatně vzhledově estetičtější multimediální systém s 10,8“ velkou dotykovou obrazovkou. Z té zmizely boční tlačítka rychlého přístupu a zůstaly pouze ovladače hlasitosti. Pod tím mechanické ovládání teploty a pod tím…

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai IONIQ 5 – nepřehlédnutelný, prostorný a na poměry svého segmentu celkem dostupný elektromobil

No, podívejte se sami. Ovladače vyhřívání volantu, sedadel a USB port. Opravdu je tahle část tou, která je v Corolle Cross instalována správně? Opravdu má zapadat do designového jazyka a celkového sladění? Já se z moderního infotainmentu, přes povedené lesklé plochy a tlačítka dostávám k prvkům, které vypadají jako by je tam někdo zapomněl už před patnácti lety. A podobný pocit mám u elektronické ruční brzdy nebo funkce „auto hold“. Opět designový ústřel zcela nezapadající do lesklého provedení obložení kolem řadicí páky – kterou bych si osobně také už dokázal představit v trochu úspornějším řešení, zvláště u automatu, že.

Foto: David Hampl

Jinak ale interiér působí vcelku přívětivě, pohodlně a nedá se mu upřít celková prostornost a komfort. Základ moderního přístupu zde reprezentuje nejenom zmíněný infotainment, ale i digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3 palců. Co potřebuji, to mám na dosah, ovládání je intuitivní. Trochu tedy zapracovat na jednotlivých materiálech, designovém sladění a asi by nebylo co výraznějšího vytknout.

Zase ten hybrid

Jestli je Toyota Corolla něčím známá, tak nejenom faktem, že se jedná o nejprodávanější auto světa. Je to i hybridní pohon, který je s ní spojován. A jinak tomu není ani u většího bratříčka s označením Cross. Toyota Corolla Cross se chlubí hybridním pohonem 5. generace. V praxi to znamená sladění benzinového čtyřválce s výkonem 112 kW, převodovky CVT a elektromotoru o výkonu 83 kW na přední nápravě, a dále elektromotoru s výkonem 30 kW na zadní nápravě. O jejich „pohon“ se stará lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,91 kWh a hmotností, která byla oproti předchozím generacím snížena o 40 procent. Celkový výkon vozu dosahuje 146 kW.

Mohlo by vás zajímat:  Test SsangYong Torres: Rodinný vůz s atraktivním designem i cenovkou

Během jízdy je nejlepší Toyotě do nastavení hybridního pohonu nijak výrazně nezasahovat. Ono ostatně není moc jak, maximálně si zvolíte jeden ze tří jízdních režimů (Eco, Normal, Sport), nebo stisknete tlačítko EV pro jízdu výhradně na elektřinu – pokud to podmínky dovolí. O vše ostatní se už postará auto, jehož cílem je zajistit řidiči nejenom potřebnou dynamiku, ale také nízkou spotřebu.

Foto: David Hampl

Na displeji tak můžete během jízdy sledovat, zda využíváte jenom elektromotory a jakou nápravu zrovna pohání, zda s nimi kombinujete i spalovák, nebo jedete jenom na benzín, a kromě pohonu kol ho využíváte i k dobíjení. Dodat šťávu pochopitelně můžete i vhodným zpomalováním – rekuperací. Při jízdě budete až překvapeni, co vše se s ohledem na aktuální nastavení hybridního pohonu prostřídá. A v závěru budete možná i zírat na to, kolik procent cesty jste ujeli jen na elektřinu – ale tady pozor, mód EV vám Toyota zobrazí a počítá i když dáte nohu z plynu, když plachtíte a rekuperujete, takže výsledný poměr je potřeba brát i trochu s rezervou, nejde vyloženě o hodnoty toho, kdy by elektřina byla výhradním pohonem během jízdy.

Levně a hlučně

Toyota ve svých hybridních systémech sází na využití převodovek e-CVT, které mají benefit v podobě celkově hladkého projevu jízdy, ale jejich negativem je hlučnost. A opravdu velká hlučnost, když se rozhodnete prudce akcelerovat a plyn sešlápnete až na podlahu. Musím však uznat, že Toyota Corolla Cross, která využívá zmíněný hybridní pohon 5. generace, je o poznání tišší, než v případě starších hybridů Toyota, které jsem měl možnost testovat. Přesto je ale pořád nutné, i přes snahu o vyladění a odhlučnění nutné počítat s tím, že hluk motoru bude do kabiny při velkém zatížení vcelku výrazně pronikat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 106 Rallye

Na druhou stranu, tohle negativum se objeví jen v situacích, kdy chcete vyrazit na semaforech, někomu udělat myšku, rychle předjet, nebo zdolat prudký kopec. Při běžné, klidné jízdě je hybridní systém příjemně kultivovaný, hladký a tichý. Ve chvíli, kdy jedete jen na elektřinu doslova i neslyšný. Z hlediska celkového sladění mu není co vytknout. Toyota Corolla Cross využívá elektřinu na maximum, z mého pohledu naprosto logicky ve chvílích, kdy je to nejefektivnější a nejrozumnější. Jak s ohledem na potřebu dosažení dynamiky, tak nízké spotřeby.

Foto: David Hampl

Celkový komfort jízdy rozhodně chválím, jízda je i na rozbitějších okreskách stále ucházející a pohodlná, i když podvozek působí spíše tužším dojmem. Z toho však mohu profitovat při ostřejších jízdách, kdy je řízení stále velmi přesné a očekávatelné. Až v extrémech dojde na určitou nedotáčivost, nebo výraznější naklonění. Vliv na celkovou stabilitu má pochopitelně i pohon 4×4, opět perfektně pracující a fungující – ale to už bych se znovu vracel k naladění hybridního systému, a to bych se opakoval.

Má svoje místo

Toyota Corolla Cross má svoje jasné místo nejenom v portfoliu samotné automobilky, ale i na celkovém automobilovém trhu. Mnozí fanoušci značky tak konečně mají možnost sáhnout po vozu i ze segmentu kompaktních SUV, po autě mezi modely CH-R a RAV4. Sáhnutí po tomto modelu znamená nutnost připravit si nejméně 844 900 Kč, což je startovní cena modelu, výbavy Comfort. Následuje výbava Style – 894 900 Kč. To ale v případě slabší motorizace 1,8 Hybrid FWD. K dispozici je v ceníku také 2,0 Hybrid FWD s cenami 919 900 Kč, 969 900 Kč a v případě výbavy a Premiere Edition – 1 089 900 Kč. A na závěr je tu možnost sáhnout po variantě 2,0 Hybrid AWD-i s cenami napříč výbavami 969 900 – 1 109 900 – 1 139 900 korun českých.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora