BLOG: Kvalita automobilových reklam

Už dlouho se mi zdá, že natočit kvalitní reklamu na automobil je pro agentury velký a mnohdy neřešitelný problém. Teda, ono jak se zdá, je problém natočit dobrou reklamu na cokoliv. Lidé reagují asi jen na protivného Alzáka a když už se vtipná reklama objeví, zruší jí ta banda budižkničemů, co si říká Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Opravdu nevím, co jim například vadilo na té „nevhodné“ reklamě na Kofolu, když přípravky na podporu erekce můžou běžet i uprostřed dětských pořadů. Vypadá to, že si zmínění úředníci hodlají zasoutěžit o titul nejzbytečnější organizace s městskou policií. A mě klesající úroveň masové zábavy nedonutila televizi připojit k digitálnímu vysílání, navíc od doby, co se porouchal DVD přehrávač, už jí nezapínám vůbec.

Bohužel, ani tak nejsem stupidíních reklam zcela ušetřen, neboť ty mezitím pronikly i na internet. A když se zajímáte o auta, často se nestačíte divit – všechna SUV mají výborné jízdní vlastnosti. Ano, to je dost možná pravda, ale nepojede vám běžný kombík s mnohdy větším kufrem vždy ještě lépe? A snadné manévrování po městě? Ale no tak… Pokud nemáte Smart nebo Hummer, bude se vám s vozem parkovat zcela průměrně. Ještě horší než reklamy na pseudoteréňáky je záplava nesmyslů ve spotech na malá auta. Například malý-velký Fusion byla dlouhou dobu nejtrapnější reklama, než to trumfla Toyota Yaris, která v kufru uvezla celého dinosaura. Asi jsem ještě neviděl dopravce, který by si řekl, že nepotřebuje Transita a šel si koupit malou Toyotu.

Nebylo by to tak hrozné, kdybychom netušili, že se dobrá reklama na auto opravdu dá natočit. Ano, dříve to bylo snazší, auta totiž směla v reklamě i jezdit, což dnes úředníkům v Bruselu hrozně vadí. Pálení gum, smyky a túrování motoru jsou na černé listině, protože zabíjejí lední medvíďata na Severním pólu. Jenže i s tím se automobilky naučili žít – pamatujete na druhou Fabii RS? Ano, reklama z drsňáckou výrobou byla hodně přehnaná, ale také byla víc cool než celá produkce automobilky od doby, kdy zařízli erko. Několikrát jsem se při jejím sledování přistihl při hříšné myšlence, že bych RS chtěl, alespoň než mi mozek připomněl jeho převodovku. Nebo je tu reklama na Subaru BRZ, dost možná nejlepší řidičskou zadokolku na trhu, ve které není jediný smyk, ale přesto je skvělá. Subaru prostě reklamy umí, ostatně už několikrát jsme vám je ukázali (například tadytady).

Mohlo by vás zajímat:  Paříž 2012 - Hyundai i30 dostane třídveřovou verzi!

Normálně by mi reklamy nestály za ťukání do klávesnice, ale s Hyundaiem i20 se trapnost posunula na nový level a kalich trpělivosti přetekl. Ok, skousnu ten nesmysl s českou automobilkou, i když zajímalo by mne, jak by se na ten výrok tvářilo vedení v Soulu. Zajímavé je to, že sesterská KIA není slovenská. Jenže ta obrovská potřeba vymezovat se proti Škodovce je prostě směšná. Možná znáte tuto reklamu na Pepsi, ne, opravdu není vtipná ani trochu. Chlapec mi přijde velmi hloupý a spíš by mě to od pití téhle koly odradilo. No a nás teď oblažují sloganem o sousedovi z Boleslavi, který je proti Hyundai taaakhle maličký. Mindrák na českém vedení korejské automobilky musí být asi tak obrovský, že se ani nemůže vejít do jejich budovy. A abyste mě nepochopili špatně, neviním automobilku! Ne, ta dělá celkem slušná auta, ale ten kdo podobnou reklamu vytvořil, a ten kdo ji následně schválil, tam vidím hlavní díl viny. Zvláště, když jsme viděl německou verzi reklamy, kde se v inkriminovaný moment neříká nic.

Dále jsem se ještě dozvěděl, že nová i20 je velká. Jistě, vím, že je to lež, ale v reklamní branži celkem běžná, jak jsme si ukázali výše. Ovšem pokud tomu věří alespoň zodpovědní autoři, a já doufám, že ano, protože každý by si měl stát za svou prací, tak se nabízí otázka, proč vlastně Hyundai vyrábí další velké vozy? Máme tu ix20, ix25, i30, ix35, i40, Santa Fe, Grandeur… Neměli by se tedy v Hyundai na tohle všechno vykašlat a vyrábět konečně také nějaké malé auto? Jistě že ne, protože i20 je malá, ale já bych si jí nekoupil už jen proto, že říkají, že není. Když totiž budu potřebovat malé auto, tak si rozhodně nepůjdu koupit to, které samotný výrobce označuje za velké (a nekoupil bych si ani ten Fusion či starý Yaris). A když budu potřebovat velké, tak si půjdu rovnou koupit velké.

Mohlo by vás zajímat:  EU připravuje změnu v povinné výbavě aut – co nás čeká?

To co mě však doopravdy přinutilo naházet své myšlenky na papír, bylo to, že se v zápětí objevila ve vysílání verze bez tohoto sloganu. Asi se tedy zodpovědní pracovnící ani nedovedou postavit za své dílo. Pamatujete, jak v Simpsonech mluvil Milhouse o globálním oteplování, než přišel Nelson a řekl mu, že je to mýtus? Milhouse okamžitě otočil a Nelson ho praštil za to, že zradil své přesvědčení. Vypadá to, že někdo v reklamním oddělení by také potřeboval trochu zásadovosti.

Když si to tak shrnu, moc jsem se toho z nové reklamy na i20 nedozvěděl. A právě to je hlavní problém. Autoři reklamy totiž neříkají nějaké kladné stránky vozu, jen okopávají konkurenci. A pokud oni nedokázali na svém výrobku najít něco pozitivního, proč by to měl hledat zákazník? Nebo nám snad opravdu chtěli naznačit, že vůz kladnou stránku nemá? Tomu nevěřím, protože vyloženě špatné auto už v Evropské unii prostě nelze koupit, o to se bruselská byrokracie postarala důkladně. Každé nové auto má nějaké klady, jenže u Hyundaie asi žádné u svého vozu nevidí, a pokud je vidí, nejsou o nich přesvědčeni natolik, aby je zmínili v reklamě. Pokud bych byl zákazníkem, vyhnu se výrobku, kterému nevěří ani jeho producent, obloukem. A vy?

Foto: Thestrangestbrew

Komentáře