Test: Renault Captur plug-in hybrid E-Tech: Na první dobrou

Renault Captur 1

Původně jsem chtěl začít článek s tím, že Francouzi s plug-in hybridní technologií velmi dlouho otáleli. Náhoda tomu však chtěla, když jsem v podzemních garážích potkal starý Renault Kangoo s elektrickou zásuvkou na blatníku. Dámy a pánové, společnost Renault byla první, kdo běžným smrtelníkům nabídl ke koupi opravdový plug-in hybrid už v roce 2003! I přes historické prvenství a kvalitní elektromobil Zoe v nabídce značky, s uvedením moderního „nabíjecího benziňáku“ poněkud otáleli. Že se čekání vyplatilo, už jste asi pochopili z nadpisu.

JSI KRÁSNÁ JAKO… CLIO

Stále ještě ve mě doznívají líbivé pocity omámení z krásy nedávno testovaného Renaultu Clio. Vnímaní Capturu je velmi podobné, jen to není tak silné. Pokud bych Clio nazval láskou na první pohled, Captur by byl takovým, inu letním flirtem. Ve Francii prostě umí udělat nejen skvělé sýry, ale i nádherný design.

Foto: Jindřiška Lidická

Dlouhá kapota s masivní mřížkou chladiče, dynamické prolisy na bocích, výrazná zadní světla… Snad není úhel, ze kterého by se mi tenhle krasavec nelíbil. Mezi konkurenty ve své třídě náležitě vyčnívá, tak krásný crossover u konkurence nekoupíte. V testované tmavě modré Iron se tvary Capturu trochu ztrácejí, já bych neváhal nad „ledově modrou“ Celádon a snad si ještě připlatil za větší osmnáctipalcové disky, co přidají trochu toho sportovního „šmrncu“. Pokud bych ovšem netrávil většinu času v ucpané Praze. Standardní sedmnáctky totiž nejenom vylepšují jízdní komfort, díky vysokému profilu jsou rovněž „obrubníku-vzdorné“, ani ten největší nešika tak nemusí mít strach, že by krásný ráfek někde odřel.

Foto: Jindřiška Lidická

Sečteno a podtrženo, už jsem říkal, že je Captur krásný? Když se ohlédnu do nedávné minulosti, tak deset let nazpátek, vypadaly Renaulty vlastně jako Citroeny. Byly nezpochybnitelně jiné, snad až divné, ale rozhodně ne krásné (ctím však Avantime, i Lagunu Coupé, ty se moc povedly). S příchodem čtvrté generace Méganu se to začalo lámat, až to vycizelovalo do nádherných aut s kvalitními interiéry. Což je dobrá zpráva do budoucna, další Renaulty by se nastoleného trendu mohly držet!

NEČEKANÝ PROSTOR, NEČEKANÁ KVALITA

Již jsem to naznačil v předchozím odstavci – Captur má velmi kvalitní interér, stejně jako Clio. Palubní deska je vyrobená z měkčených materiálů, které jsou na omak příjemné, na pohled hodnotné a ani v základním modelu s nejnižší výbavou by jste mu netipovali cenovku 400 tisíc. Co si rozhodně musíte připlatit za mrzkých 8000,- je „Pack Ambiance“ s šedo-bílou variantou čalounění palubní desky, zrovna tak jako mělo vzpomínané Clio (zmíním ho ještě tak stokrát). Milým překvapením byl

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazdy 3 Hatchback 2.0 Skyactiv-G150 AT – s nejsilnějším atmosférickým dvoulitrem a automatem pod kapotou

obří šuplík – ano, skutečně, zásuvka, před spolujezdcem. Je skutečně obří, hned mě napadlo, že by z ní byl báječný odpadkový koš:-) Tak se třeba ve Francii zamyslí a tuto myšlenku dopilují k dokonalosti.

Foto: Jindřiška Lidická

Středem interiérového vesmíru je v roce 2021 vždy obrazovka infotainmentu. Má moc pěkný interface, velmi jemný rastr a občas jí to trochu trvá. Nic co by mi trhalo žíly. Hlavní je že bez problému zrcadlí smartphone a audiosystém i ve své základní verzi velmi kvalitně hraje. Milé je, že si na obrazovce můžete dle svého uspořádat domovskou obrazovku. Takže třeba muzika + navigace (která je mimochodem docela hrozná), ještě s telefonem, jdou zobrazit vedle sebe. Ovládaní ventilace naštěstí zůstalo tam, kde má být, na středovém panelu s krásně cvakajícími kruhovými ovladači. Třešničkou na dortu je ambientní osvětlení.

šuplíček…

Nečekaně mnoho je vnitřního prostoru. Zvenku totiž crossover od Renaultu vypadá docela malý. Opak je však pravdou, vnitřního prostoru je požehnaně, cestující vepředu si nemohou na nic stěžovat, ti vzadu se pohodlně vejdou tři, i kdyby byli 185 cm vysocí jako já. Perfektní jsou sedadla. Jsou to ta samá jako v Cliu, někdo je však nejspíš napustil pěnou, jsou ještě o řád měkčí, než v… Vy víte kde. Slušné boční vedení naštěstí zůstalo, paráda. Renault Captur má i kufr, baterky mu ubraly dost objemu, na nákupy ovšem stačí.

FRANCOUZSKÉ JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Co znamená, když je něco francouzské? Je to dobré, nebo špatné? V případě jízdních vlastností je to všeříkající. Pravý francouzský podvozek je totiž vždycky měkký, plavný a pohodlný. Vzpomínáte na legendární 2CV, kterou pilotovala sestřička v Četníkovi? Takhle hrozné to ale není 🙂

Foto: Jindřiška Lidická

Podvozek Renaultu Captur je díky Bohu, nastaven velmi komfortně. Veškeré nerovnosti tlumí s grácií, že o nich skoro nevíte a ve vhodný moment se umí příjemně zhoupnout. Nic pro rozené závodníky, ale velká výhoda pro maminky s dětmi, nebo pro milovníky sýru Brie (to je také velmi měkké). Velmi příjemné, báječné pohodlí. Jestli si někdo kupuje SUV, či crossover, aby s ním vyváděl na okreskách, je to šílenec. Jsem za to opravdu rád, protože komfortní měkké odpružení je dnes už velká vzácnost. I na okreskách má poddajný podvozek spoustu výhod, je nezáludný, neodskakuje, dodává konejšivý pocit bezpečí. To pravé pro jakékoliv jiné než závodní auto. Může za to i víceprvková zadní náprava, kterou nehybridní sourozenci postrádají.  Máte-li rádi komfort, tohle je pro vás ten správný parťák.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv G120 – do třetice všeho dobrého

ZÁVODNÍ TECHNOLOGIE PRO ÚSPORU PALIVA

Jak funguje hybridní technologie E-Tech už jsem Vám říkal v testu na.. Vy-víte-co. Plug-in hybridní varianta je víceméně stejná s přidanými bateriemi navíc. A taky větším výkonem. Zatímco Clio nabízí koní 140, ve své zásuvkové variantě nabízí Captur 160. Z atmosférické 1.6, která má 91 koní, elektromotor má zbývajících 69. K tomu dvě převodovky, dva stupně pro elektromotor, čtyři pro benzín. Kapacita baterií je 9,8 kWh, přičemž čistě na elektřinu se dá ujet někde mezi 40-50 km v závislosti na nadmořské výšce, teplotě a konstelaci hvězd. Já jsem se standardně ve městě pohyboval na 45-46 km. Nabíjet můžete maximálně Menenkes 22 kW, do plna se francouzský krasaveček nabije za cca 4 hodiny. Nabíječka typ JL viz foto je bohužel nekompatibilní.

Nabíječka JL

Jako každý „plugin“, i náš testovaný se snaží většinu času jezdit na elektřinu. Záleží to ovšem také na Vás, jaký si nastavíte jízdní režim. Základní MySense udělá všechno za vás, přičemž se chová velmi rozumně, spalovací motor zapojuje při dostatku elektřiny až v nezbytně nutných situacích. Druhý je SPORT, jež kombinuje oba motory, ač rozjíždí se vždy na elektřinu, oba dohromady ale mají dost sil i na lecjaké závodění od semaforů. Třetí je čistý režim PURE. Tady jezdíte pouze a jen na elektřinu. Tlačítkem EV si ho můžete během ostatních režimů i vynutit. Z vlastní zkušenosti musím říct, že je to spíš zbytečné, protože základní MySense je dostatečně chytrý a drží spotřebu na uzdě, i když máte akumulátory vybité úplně. Jen dodám, že vynutit si dobíjení pomocí spalovacího motoru úplně nejde, jde to však trochu obejít režimem SPORT.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 Sedan 2.0 Skyactiv-G – parádní benzínová klasika

JAK TO JEZDÍ…?

Varianty jízdy jsou tak vesměs dvě:

1) Mám baterku: V tomto případě jezdímaž na drastické předjíždění stále na elektřinu (kromě SPORTu), dá se na ní upalovat až 135 km/h. Spotřeba paliva je pak téměř nulová, elektřiny to stojí tak 17 kWh/100km, funguje tedy jako elektromobil, to je prvních 40-50 km.

2) Nemám baterku: Když baterie dojde, funguje E-tech stejně jako u bratrského Clia, díky větším bateriím je pak větší radost jezdit z kopce a rekuperovat. Od toho je i na voliči převodovky režim B, který více brzdí motorem. Obě převodovky pak spolu poměrně hladce spolupracují, až na velmi dlouhou benzínovou dvojku, která si jen tak nezařadí, vytáčí se div ne do omezovače a nepříjemně hlučí.

E-Tech + Atmosféra

Opět jde o nejsilnější motorizaci, se svými 160 koňmi a slušnou porcí točivého momentu, se zapnutým sportovním režimem se umí Captur proměnit v bleskově rychlý vůz, se kterým bych se vůbec nebál třeba vykrást banku. A kolik, že to teda žere? No to záleží….
Dá se jezdit bez benzínu za 14 kWh/100 km. Bez nabíjení jsme v tom průměrně za 6,5 l/100 km, což taky není vyloženě špatná hodnota. Testovací okruh spočívající v 150 km naježděných po Praze, mi pak vycházel asi za 5,3. Velmi slušné.

NA PRVNÍ DOBROU, ALE

Pro někoho jsou pluh-in hybridy jen slepou vývojovou větví, mě osobně to však přijde jako vynikající řešení. Většina smrtelníků stejně víc než 2×50 km denně nenajezdí, když je potom potřeba jet delší vzdálenost, stále si plug-in hybrid zachovává slušnou spotřebu. Jasně, taky může zadarmo parkovat na modrých zónách.

Foto: Jindřiška Lidická

Renaultu se vstup do nové kategorie opravdu vydařil. Stojí tu před námi pokrokový moderní crossover, nabitý moderními technologiemi, na němž se poměrně těžko hledají chyby. Mohl by být zelený, se zeleným interiérem, což bohužel v nabídce není. V rámci kategorie mu ale jinak nemám co vytknout, moc krásný a příjemný společník, nejen do města. Teď na něj navíc můžete dostat 30 tisíc slevu, vážně. Jakkoliv mi přišlo 530 tisíc za Clio ještě docela v pořádku, 725 tisíc za plug-in hybridní Captur je opravdu hodně…

Václav Linhart

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora